Reducționismul pocăiesc: Despre dragoste – Replică lui Iuliu Centea şi Lucian Ciupe (și Anthony Quinn și Marin Preda)

Iuliu Centea: Subiectul mesajului din această seară este următorul: Cel mai important lucru de pe pămînt: iubirea. Rămîn șocat cît de mare accent se pune în Biblie pe subiectul acesta.

Min. 1:50

youtube.com/watch?v=EHrs38BtgjU

Cel mai important lucru de pe pămînt nu este iubirea, ci credința.

Nu dragostea este cea mai mare, ci credința.

Pentru că:

– Fără credinţă este cu neputinţă să fim plăcuţi lui Dumnezeu (Evrei 11:6)

– Fii ai lui Avraam sînt cei care au credință. (Galateni 3:7)

– Sîntem fii ai lui Dumnezeu prin credința în Hristos Isus. (Galateni 3:26)

– Cel neprihănit va trăi prin credință. (Habacuc 2:4, Romani 1:17, Galateni 3:11, Evrei 10:38)

Mesajul lui Iuliu Centea are două părți – prima parte este, se putea altfel?, din 1 Corinteni 13:1-3, 13. Cică Imnul iubirii…

Iuliu Centea nu precizează că mult citatul capitol 13 se află între capitolul 12 și capitolul 14 și are de a face cu dezbaterea despre darurile duhovnicești. (Lucian Ciupe precizează acest lucru, menționînd că l-ar numi nu capitolul dragostei, ci capitolul dragostei care bate darurile spirituale.)

Biblia nu a fost scrisă pe capitole și versete, ci pe cărți și IDEI.

1 Corinteni 13 ar trebui numit mai degrabă: Apologia în fața extremismului duhovnicesc (noncesationist).

Nu avem de a face cu un imn (decît în subcultura clișeistică), ci cu o polemică.

Iuliu Centea rămîne în limitele textului, pretinzînd că Pavel afirmă că dragostea este mai importantă decît 7 lucruri importante.

În a doua parte, Iuliu Centea plonjează în scrierile lui Petru și Ioan în cel mai pur stil pocăiesc nonteologic.

Reducționismul tematic practicat de Iuliu Centea e caracteristic ghetoului pocăiesc, unde domină devoționalismul superficial, populist, antiintelectualist și nonteologic.

Vezi: Reducționismul pocăiesc: Despre rugăciune – Replică lui Toni Berbece

https://romaniaev.wordpress.com/2021/12/02/reductionismul-pocaiesc-despre-rugaciune-replica-lui-toni-berbece

Lucian Ciupe: Iubirea creștină este prioritară, este supremă.

Min. 42:10

Și la min. 44:36 – Petru insistă pe faptul că dragostea credincioșilor este prioritatea supremă înaintea oricărui alt lucru, inclusiv înaintea slujirii. Aici Petru este în armonie cu mărturia întregului Nou Testament…

youtube.com/watch?v=IKCuf-_ajVQ&t=4996s

Discurusl lui Lucian Ciupe are o direcție inversă, pornind de la 1 Petru 4 (și 1:22), ajungînd puțin la 1 Corinteni 13 și înapoi la 1 Petru 4.

Și Lucian Ciupe folosește mitraliera de versete, ca și Iuliu Centea, dar este mai atent la construcția discursului.

Dar amîndoi se înscriu în șirul palavragiilor din spatele amvonului (și pe Internet).

Anthony Quinn: „De-asta am scris o carte, ca să le spun oamenilor că trebuie să învețe să accepte viața și iubirea. Să iubească necondiționat – ACESTA e cel mai important lucru din lume! N-am mers niciodată la școală. Nici nu știu să citesc prea bine pe litere. N-am scris-o nici ca să fac bani, dacă voiam bani mă făceam contrabandist. Am scris-o ca să le aduc oamenilor marea veste: După toți acești ani, cred că am învățat în sfârșit să iubesc necondiționat.”

https://www.ziarulmetropolis.ro/anthony-quinn-iubiti-neconditionat-acesta-e-cel-mai-important-lucru-din-lume

Celebrul actor Anthony Queen a fost căsătorit de 3 ori, a avut 8 copii din primele două căsătorii și încă 4 copii din două relații din afara căsătoriei.

Acest tip de dragoste ‘multivocaţională’ nu are legătură cu conceptul de dragoste din Biblie.

Marin Preda: Dacă dragoste nu e, nimic nu e…

Celebra frază cu care își încheie Marin Preda ultimul roman, „Cel mai iubit dintre pămînteni”, nu are de a face cu conceptul de dragoste din Biblie.

DRAGOSTEA de Dumnezeu stă în păzirea poruncilor lui Dumnezeu. (1 Ioan 5:3)

Definirea teologică a conceptului de dragoste, începînd cu Deuteronom 6 și ajungînd pînă în 1 Ioan 5:3, se referă la păzirea poruncilor lui Dumnezeu.

Desigur, există numeroase referințe la iubirea semenilor, la iubirea de frați, dar există și referințe la iubirea vrăjmașilor.

Am afirmat încă de la începutul articolului că NU dragostea este cea mai mare, ci CREDINŢA.

De reţinut şi faptul că Isus s-a numit calea, adevărul și viața.

Și a zi că pentru asta a venit în lume – să mărturisească despre adevăr.

Isus a spus și că adevărul ne face liberi.

Nu dragostea ne eliberează, ci adevărul.

Dragostea este generată de eliberarea pe care ne-o dă adevărul (nu fără a ne simți mizerabili mai întîi, cum spunea cineva) și are de a face cu procesul de SFINȚIRE (concept care, în ghetoul pocăiesc, e confundat cu conceptul de POCĂINȚĂ – metanoia, schimbarea minții).

Falsa echivalare a creștinismului cu iubirea (creștinismul e mult mai mult) distrage atenția de la IDEEA fundamentală că esența creștinimului este adevărul, loialitatea față de adevăr (care, desigur, nu doar că eliberează, dar responsabilizează, așa că durul adevăr, cosmic, etern, este că sîntem fie robii diavolului, din fire – nu pentru că facem păcate sîntm păcătoși, ci pentru că sîntem păcătoși, pentru că avem o natură păcătoasă, facem păcate -, fie robi în Împărăția lui Dumnezeu).

Noțiunea de iubire / dragoste cu care se droghează mintea umanoizilor nu are de a face cu conceptul creștin fundamental de iubire. Care nu se poate defini prin sine însuși, ci într-o constelație de concepte, între care strălucește ADEVĂRUL (am menționat deja că Isus a spus că e adevărul – Pilat nu a întrebat: ce e dragostea?, ci: ce este adevărul? – și că pentru asta a venit: să mărturisească despre adevăr).

 

Din seria REPLICI

Despre practica excomunicării – Replică lui Vasile Filat
Postmodernism – Replică lui Iosif Țon
Atenție la lipsa de mînie – Replică unui articol apărut pe blogul lui Daniel Brânzei
Behăitul evanghelicilor români – Replică lui Samy Tuțac
Despre conflict – Replică lui Andrei Jurescu
Amabilitatea, un concept ambiguu – Replică lui Mihai Huşanu
Tolba cu tîmpenii (000088) – Replică lui Chris
Zeciuiala – Replică lui Vladimir Pustan
Templul Duhului Sfînt – Replică lui Marius Cruceru
Patologie baptistă – Replică la articolul lui Marius Cruceru despre provocările baptiștilor din acești ani
Despre Biserica Providența Oradea – Replică lui Iosif Țon
De ce să (NU) mergem la biserică – Replică lui Peter Rong și lui Samy Tuțac
Despre curaj, adevăr și responsabilitate – Replică lui Samy Tuțac
Să nu fim doar morali, ci spirituali – Replică lui Florin Ianovici
Biserica nu este NICIODATĂ un loc – Replică lui Viorel Iuga
Biserica nu este NICIODATĂ un loc – Replică lui Alex Neagoe
Fundamentele Bisericii – Replică lui Luigi Mițoi
Cînd temeliile se surpă – Replică lui Vasile Taloș
Referendumul NU este buricul Împărăției lui Dumnezeu – Replică lui Viorel Iuga
Isus NU e Învațătorul, ci Domnul și Mîntuitorul – Replică lui Luigi Mițoi
Despre FUNDAMENTELE Bisericii – Replică lui Romică Iuga
Despre polemică – Replică lui Samy Tuțac
Nemernicul clișeu „Post și rugăciune” – Replică lui Samy Tuțac
Legătura frăţească NU este primul stîlp al activității bisericii – Replică lui Cristian Ionescu
Biserica nu este NICIODATĂ un loc – Replică lui Cristian Ionescu
Este clădirea BBSO „Casa Domnului”? NU! – Replică lui Cristian Sonea
Despre judecată – Replică lui Răsvan Cristian Stoica
Ce (nu) este biserica. Întoarcerea la Adevăr (1) – Replică lui Cristian Ionescu
În teologia creștină Casa lui Dumnezeu nu este NICIODATĂ un loc – Replică lui Cristian Ionescu
În teologia creștină Casa lui Dumnezeu nu este NICIODATĂ un loc – Replică lui Paul Negruț Despre biserica care (NU) există – Replică lui Cristian Ionescu
Reducționismul pocăiesc: Despre rugăciune – Replică lui Toni Berbece

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s