Despre post (și teologie) – Replică lui Timotei Rusu (1-3)

Seria emisiunilor mediocre apărute pe Prodocens Media sub titlul „Teologia în actualitate” continuă.

Daniel Fodorean, decanul Intitutului Teologic Baptist din București, l-a avut invitat online pe Timotei Rusu (în 16.02.2022).

youtube.com/watch?v=-QieNqZnzsg

Festival de mediocritate!

Open-ul baptist de mediocritate de la București i-a avut în teren pe Daniel Fodoreanu și Timotei Rusu, care au reușit ‘remarcabile’ forehand-uri (și nici un contre-pied).

1.

Primul lucru pe care îl reproșez emisiunii despre post este că a evitat textul din Isaia 58.

Deși Timotei Rusu a menționat (7.53) că Isaia 58 e „cel mai lung text care tratează problema postului și, dacă înțelegem acel text, atunci ni se dezleagă mai multe enigme legate de post”, discursul său NU a fost bazat pe textul din Isaia 58.

Probabil îi plac… enigmele. 🙂

Conform textului din Isaia 58, postul este un OSPĂȚ. Postul nu este abţinerea de la mâncare și focalizarea asupra vieţii spirituale, ci ‘abuzul’ de BUNĂTATE. Postul nu înseamnă în primul rînd abţinere, ci înseamnă un OSPĂŢ, atît pentru cel care îl practică, cît şi pentru cei cărora le oferă din OSPĂŢUL său.

Cum scriam acum 2 ani:

Nemernicul clișeu „Post și rugăciune” – Replică lui Samy Tuțac

Evitînd acest text FOARTE IMPORTANT, emisiunea a ratat de faptul subiectul. Toată emisiunea a marșat pe conceptul de post în legătură cu persoana umană (care postește) și cu persoana divină (căreia i se dedică postul), dar nu în legătură cu SEMENII.

Cu totul regretabilă poziționarea față de o singură persoană divină, nu față de Treime, mai ales că Timotei Rusu a folosit mai multe texte din Noul Testament. Evreii cred în Dumnezeu unic, creștinii cred în Dumnezeu triunic.

2.

N-am crezut că o să ajung să-mi displacă vreun decan de la ITB București mai mult decît decanii, prorectorul și rectorul de la Universitatea Emanuel din Oradea.

Dar, pe lîngă obișnuita prezență insipidă, de data asta Daniel Fodorean şi-a încheiat ‘fulminant’ partida, cu un rever stîngaci:

„Vă mulţumesc mult pentru toate aceste sfaturi, adevăruri pe care le-aţi înaintea noastră din Cuvîntul lui Dumnezeu, dar și din experiența practică, și vă mulțumesc pentru că ați participat în această emisiune. Mulțumesc și dumneavoastră, celor care ne-ați urmărit (…), au fost niște sfaturi extrem de benefice pentru noi. Postul înseamnă să ne concentrăm mai mult pe Dumnezeu decît pe noi, să ne așezăm inima în acea stare de disponibilitate de a primi de la Domnul ce are El pentru noi. Toată acest (sic!) practică spirituală, disciplină spirituală este benefică pentru noi, ne întărește pe fiecare dintre noi în credință și ne ajută să putem să devenim creștini mult mai fortificați în ceea ce avem de făcut în lumea aceasta, devenind postul un stil de viață pînă la urma urmei.”

3.

Stilul de viaţă creştin presupune, în fiecare zi, Crucea și Armura (din Efeseni 6).

În mod repetat, palavragiii din unitățile administrativ-eclesiale ale ghetoului pocăiesc evită să recunoască natura COMPLEXĂ a vieții creștine pe care o sugerează fundamentele Bisericii (din Fapte 2:42) și elementele armurii creștine (din Efeseni 6).

TEOLOGIA se ocupă atît cu discursul despre Dumnezeu (triunic), cît și cu discursul despre ființa umană copleșită de personalitatea Dumnezeirii.

Palavragiii din unitățile administrativ-eclesiale ale ghetoului pocăiesc recurg deseori la clișee nemernice precum „post şi rugăciune” (de apreciat faptul că Timotei Rusu a citat corect din Scripturi: rugăciune și post) și la tot felul de formule ‘magice’ – închinare, de exemplu (prin muzică și… lumini și umbre), care fac parte din paleta largă a reducționismului pocăiesc.

Postul – un stil de viață?… AOLEU!… Ce Scripturi citește decanul?…

Sînt atîtea lucruri de menționat ÎNAINTEA postului!…

Dacă postul e voluntar (cum a ținut să accentueze Timotei Rusu), de ce Daniel Fodorean o cotește spre… ‘stil de viață’?

Neglijenţă impardonabilă!

Penticostalism grobian!

Degeaba și-au pus penticostalii cravată și au uneori ‘compuneri’ muzicale mai ample, că în unităţile administrativ-eclesiale din ghetoul pocăiesc domină devoționalismul superficial, populist, antiintelectualist și nonteologic?

Emisiunea lui Daniel Fodorean ar trebui să se numească „Teologia mediocră în actualitate”.

Moderatorul emisiunii și invitații lui nu își fac temele – mă gîndesc în primul rînd la una dintre emisiunile recente: „O nouă paradigmă asupra comunității în viziunea postmodernismului”, cu Costel Ghioancă.

Despre (discursul despre) postmodernism – Observații (1-3)

Va trebui să revin cu alte precizări, mi-am făcut 4 pagini de notiţe la ‘partida’ Fodoreanu-Rusu.

 

Din seria REPLICI

Despre practica excomunicării – Replică lui Vasile Filat
Postmodernism – Replică lui Iosif Țon
Atenție la lipsa de mînie – Replică unui articol apărut pe blogul lui Daniel Brânzei
Behăitul evanghelicilor români – Replică lui Samy Tuțac
Despre conflict – Replică lui Andrei Jurescu
Amabilitatea, un concept ambiguu – Replică lui Mihai Huşanu
Tolba cu tîmpenii (000088) – Replică lui Chris
Zeciuiala – Replică lui Vladimir Pustan
Templul Duhului Sfînt – Replică lui Marius Cruceru
Patologie baptistă – Replică la articolul lui Marius Cruceru despre provocările baptiștilor din acești ani
Despre Biserica Providența Oradea – Replică lui Iosif Țon
De ce să (NU) mergem la biserică – Replică lui Peter Rong și lui Samy Tuțac
Despre curaj, adevăr și responsabilitate – Replică lui Samy Tuțac
Să nu fim doar morali, ci spirituali – Replică lui Florin Ianovici
Biserica nu este NICIODATĂ un loc – Replică lui Viorel Iuga
Biserica nu este NICIODATĂ un loc – Replică lui Alex Neagoe
Fundamentele Bisericii – Replică lui Luigi Mițoi
Cînd temeliile se surpă – Replică lui Vasile Taloș
Referendumul NU este buricul Împărăției lui Dumnezeu – Replică lui Viorel Iuga
Isus NU e Învațătorul, ci Domnul și Mîntuitorul – Replică lui Luigi Mițoi
Despre FUNDAMENTELE Bisericii – Replică lui Romică Iuga
Despre polemică – Replică lui Samy Tuțac
Nemernicul clișeu „Post și rugăciune” – Replică lui Samy Tuțac
Legătura frăţească NU este primul stîlp al activității bisericii – Replică lui Cristian Ionescu
Biserica nu este NICIODATĂ un loc – Replică lui Cristian Ionescu
Este clădirea BBSO „Casa Domnului”? NU! – Replică lui Cristian Sonea
Despre judecată – Replică lui Răsvan Cristian Stoica
Ce (nu) este biserica. Întoarcerea la Adevăr (1) – Replică lui Cristian Ionescu
În teologia creștină Casa lui Dumnezeu nu este NICIODATĂ un loc – Replică lui Cristian Ionescu
În teologia creștină Casa lui Dumnezeu nu este NICIODATĂ un loc – Replică lui Paul Negruț Despre biserica care (NU) există – Replică lui Cristian Ionescu
Reducționismul pocăiesc: Despre rugăciune – Replică lui Toni Berbece
Reducționismul pocăiesc: Despre dragoste – Replică lui Iuliu Centea şi Lucian Ciupe (și Anthony Quinn și Marin Preda)
Reducționismul pocăiesc: Despre pocăință – Replică lui Marius Cruceru
Prodocens Media NU transmite valorile creștine autentice – Replică lui Vasile Bel și Viorel Iuga
Pocăiţii şi Cazul Cristi Dănileț – Replică lui Bebe Ciaușu
Pocăiţii şi Cazul Cristi Dănileț (2) – Replică lui Alexandru Terlea
Reducționismul pocăiesc: Isus-ismul – Replică lui Iosua Faur
Reducționismul pocăiesc: Despre festivism şi triumfalism – Replică pentru BBSO
Despre ce (NU) zice Biblia – Replică lui Doru Hnatiuc
Despre simpatii (şi antipatii) – Replică lui Nicolae Geantă
STOP mersului la biserică – Replică lui Valentin Făt
Despre pocăință și SFINȚIRE – Replică lui Andrei Croitoru

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s