1.
Faptul că se abordează un astfel de subiect la Conferința Națională a baptiștilor români ar putea fi privit ca un indicator pozitiv al vectorului social-confesional din ghetoul pocăiesc.
Dă clic pentru a accesa Motiune-CN-25-martie-2022-Sibiu.pdf
Având în vedere însă că evanghelicii români se află în cel mai prost moment din istoria lor postdecembristă (după cum am indicat în repetate rînduri în ultimii ani), o astfel de inițiativă servește (și) pe post de fumigenă (încă una!) liderilor nemernici ai Uniunii Bisericilor Creștine Baptiste din România (UBCBR).
Acum 2 ani scriam: Cazul Nelu Ardelean rămîne cea mai mare problemă actuală a conducerii Uniunii Bisericilor Creștine Baptiste din România. Ceea ce e valabil și acum.
La sfîrșitul anului 2021, Comitetul Comunității Bisericilo Creștine Baptiste TIMIȘOARA hotăra în unanimitate (sic!) ridicarea ordinării pastorului Ionel Tuțac (care în 2015 a fost unul dintre cei 3 candidați la președinția UBCBR).
Documentul nr. 542 din 3 decembrie 2021 nu menționează însă nici un articol din Mărturisirea de credință sau din Statut ca temei pentru decizia nemernicilor lideri ai CBCB TIMIȘOARA.
Ceea ce ne aduce aminte de Comunicatul Consiliului Uniunii BCB din decembrie 2010 cu privire la retragerea ordinării lui Iosif Ţon, în care nu se menţiona nici un articol din Mărturisirea de credință sau din Statut ca temei pentru decizia nemernicilor lideri ai UBCBR.
Aşa cum am scris atunci – că un astfel de document, care nu menționează nici un articol din Mărturisirea de credință sau din Statut, este nul -, la fel, acum, scriu că documentul nemernicilor lideri ai CBCB TIMIȘOARA este nul.
2.
În unităţile administrativ-eclesiale ale ghetoului pocăiesc domină devoționalismul superficial, populist, antiintelectualist și nonteologic (cum am scris de NENUMĂRATE ori și am dat replici nemernicelor clișee din ghetoul pocăiesc).
În același timp, pastorii nu acționează pastoral, ci politic.
Rețeaua comunităților regionale slujește mai mult intereselor pastorilor grupați în bule și bulișoare și mai puțin comunităţilor locale ale credincioşilor evanghelici şi penticostaloizi.
Atacul unor astfel de instituții confesionale asupra unor comunități locale ale credincioșilor baptiști – CBCB Oradea asupra Bisericii Providența, CBCB Timișoara asupra Bisericii Harul, CBCB Cluj asupra Bisericii Golgota din Bistrița fiind cîteva exemple cunoscute – indică o stare gravă a mediului confesional baptist românesc.
Informațiile despre chestiunile publice ale ghetoului pocăiesc circulă prost în mediul evanghelic, liderii nemernici, la diverse niveluri, constituinmdu-se într-o castă care manipulează informațiile (pe care ar trebui să le știe orice baptist dintr-o biserică locală și, cu att mai mult, din UBCBR). Acum 19 ani, îi ofeream o informație din cadrul Bisericii Emanuel Oradea unui baptist din comitetul acelei biserici, informație pe care ar fi trebuit să o știe.
Așadar, votarea unei moțiuni nu trebuie să ne distragă atenția de la chestiunile de prim rang ale mediului confesional evanghelic.
3.
Argumentarea biblică, dar nu teologică, a moțiunii lasă de dorit.
Paul Negruț, rectorul Universităţii Emanuel (și păpușarul-șef în ghetoul baptist), a folosit în mai multe rînduri, de-a lungul anilor, expresii de genul: „biblico-teologice” (23 martie 2017, pe blogul său).
Aşadar, nu s-a limitat la a se referi la „biblice”, ci a adăugat şi: „teologice”.
Aceasta este una dintre cauzele majore ale mediocrității (ca păcat) din ghetoul pocăiesc. Folosirea mitralierei de versete / citate (armă pe care a folosit-o și diavolul) nu poate înlocui cultivarea discernămîntului TEOLOGIC.
Anii trecuți am atras atenția asupra folosirii fără discernămînt TEOLOGIC a sintagmei „Dumnezeu este dragoste”, care e la limita ereziei, întrucît Dumnezeu nu este doar dragoste, Dumnezeu este mult mai mult dect dragoste. Dacă ar fi să alegem o dimensiune care Îl exprimă cel mai bine pe Dumnezeu (triunic), aceasta ar fi mai degrabă SFINȚENIA (de 3 ori sfînt).
Isus a spus că e adevărul și că pentru asta a venit – să mărturisească despre adevăr. De asemenea, a spus că adevărul ne face liberi.
Situația pe care o întîlnim la Biserica Emanuel din Oradea – sus, cu litere foarte mari și scoase în evidență, scrie: Dumnezeu este dragoste, iar pe amvon, cu litere mici, care nu ies n evidență, scrie: Cuvântul Tău este adevărul – exemplifică devoționalismul superficial, populist, antiintelectualist și nonteologic din unitățile administrativ-ecesiale din ghetoul pocăiesc.
În mod similar, folosirea sintagmei „Dumnezeul păcii” în moțiune este la limita ereziei, întrucît Dumnezeu (triunic, nu doar unic) este mult mai mult decît Dumnezeul păcii.
Un clișeu nemernic din ghetoul pocăiesc care este repetat într-un mod tîmpît este cel conform căruia Isus a spus că oferă pace.
Dar tot Isus a spus: „Să nu credeţi că am venit s-aduc pacea pe pămnt; n-am venit să aduc pacea, ci sabia.” (Matei 10:34)
A gîndi tematic (precum în moțiune) nu înseamnă a gîndi TEOLOGIC.
Tot anii trecuți am scris că Biblia e Cartea sîngelui. Cei care nu binevoiesc să vadă asta (fără sînge nu este mîntuire) folosesc ‘tematismul’, reducţionismul tematic, cînd la pică lor bine.
În moţiune se menţionează că Isus „a cerut ucenicilor Săi să nu reacționeze la ostilitate cu răutate”.
Adică exact ceea ce fac liderii nemernici, în unităţile administrativ-eclesiale ale ghetoului pocăiesc, dar și în instituțiile regionale și naționale. În 2017, Teofil Stanciu, cel mai bun eseist dintre bloggerii evanghelici (blogosfera evanghelică cuprinde 1.000 de bloguri evanghelice) descria sistemul emanuelist astfel:
„UEO și BBEO și-au câștigat o nedorită reputație de locuri în care este apreciată obediența și în care se practică manipularea. Or acceptarea unor puncte de vedere diferite, critice, antipatice este un semn de normalitate, care ar putea dovedi că adevărul este mai prețuit decât supușenia slugarnică.”
UEO – Universitatea Emanuel Oradea
BBEO – Biserica Baptistă Emanuel Oradea
O altă chestiune de ordin teologic este ridicată de afirmația neinspirat formulată în moțiune: „Întrucât Domnul Isus i-a avertizat pe cei care pornesc conflictul de faptul că din pricina conflictului vor pieri (Matei 26:52)”.
Matei 26:52 – „Atunci Isus i-a zis: „Pune-ţi sabia la locul ei; căci toţi cei ce scot sabia de sabie vor pieri.”
Extinderea termenului „sabie” la „conflict” este neinspirată (dacă nu cumva intenționată) – Dumnezeu nu ne cheamă să fie neconflictuali, asta este un clișeu nemernic vînturat de liderii nemernici din ghetoul pocăiesc (și nu numai).
Ioan Botezătorul, după gîndirea acestor lideri nemernici, ar fi trebuit să tacă, că ar fi mîncat și el o pîine la evanghelizări, zeci de ani…
Dar și dacă punem în discuție SABIA, să ne aducem aminte de Fineas (Fineas ăsta nu știa porunca „Să nu ucizi”?), cu care Dumnezeu a făcut… legămînt de pace.
„Toate diferențele între oamenii și popoarele lumii pot fi și trebuie să fie soluționate pe cale pașnică.”
Aşa zicea și Ceaușescu…
„…promovarea păcii și reconcilierii între popoare…”
Ha, ha ha!…
4.
Ce m-a uimit, chiar la începutul Contextualizării Moțiunii, a fost menționarea… adevărului:
„Intervenția militară a degenerat într-un conflict armat pe teritoriul Ucrainei, căruia i-au căzut victime adevărul, populația civilă din Ucraina, poporul rus, echilibrul geopolitic internațional, stabilitatea economică din Europa și EuroAsia și, nu în ultimul rând, mărturia creștină, ca urmare a susținerii acestei agresiuni de către Patriarhul Bisericii Ortodoxe din Federația Rusă (adevărul.ro, 25/02/22).”
Deci, să nu pierdem vectorul ADEVĂR din vedere.
În acest sens, nu am avut senzația că Moțiunea ar fi în spiritul adevărului.
O consider mai degrabă un act politicianist, de genul celor care se practică într-o veselie în astfel de situații.
Din punctul meu de vedere, nemernicii lideri ai UBCBR au mai tras un pîrț și merg mai departe.
Cum ar zice Churchill:
„Oamenii se împiedică din cînd în cnd de adevăr, dar cei mai mulţi se ridică şi trec mai departe ca şi cînd nu s-a întîmplat nimic.”
Pe nemernicii lideri ai UBCBR nu-i suspectez nici măcar că se împiedică…