Ghetoul pocăiesc: Tonicentrismul și triburile pocăiești (6)

Modul în care există comunitățile de creștini postprotestanți și modul în care este augmentat tonicentrismul (sau vladimircentrismul sau apolocentrismul etc.) sînt conectate prin legături importante, uneori însă mai greu de observat.

Astfel, este un reducționism nătîng a vorbi doar de cultele evanghelice.

În afara cultelor evanghelice există o viață religioasă bogată de tip postprotestant – Sfînta Treime Beiuș, Renovatio București, Profides București, Harvest Arad și altele.

Toate acestea sînt formate în jurul unui predicator ‘carismatic’ (cu carismă), cu muzică care sună contemporan, cu apeluri rîvnoase la unitate și, în consecință, cu proiecte publice de anvergură, de se înverzesc liderii cultelor, care știu prea bine situația din cadrul cultelor și că nu pot fi în competiție cu astfel de biserici ‘contemporane’.

O altă caracteristă este folosirea Internetului într-un mod dinamic, atractiv pentru tineri și familii tinere.

Sînt destule infomrații publice despre aceste mișcări contemporane, încît s-ar putea scrie o carte despre cele 4 biserici pe care le-am menționat.

Mai ales că există cărți, inclusiv în românește, despre bisericile emergente din Occident, despre evoluția și decadența lor.

Pentru un cercetător curios și consecvent (precum sînt eu), este clar că triburile pocăiești generează tonicentrism, iar tonicentrismul se hrănește în modul cel mai concret cu ceea ce oferă ghetoul pocăiesc pe palierul plebei pocăiești și la nivelul de jos al pulimii pocăiești. Nătîngi, dar mulți…

În acești ani ai postdecembrismului, dominați de extremism în zona politică (și culturală și religioasă), penticostaloizii români reiau de fapt nu puținele derapaje din perioada interbelică, cînd le-au făcut atîtea probleme baptistomanilor, inclusiv în deceniile care au urmat după al doilea război mondial, respectiv, dictatura comunistoidă condusă pentru mulți ani de Nicolae Ceaușescu și clica lui autocrată.

Nu văd cum triburile pocăiești ar putea să aibă în următoarele decenii o detentă spirituală (și administrativă) de bun augur.

Vezi:

Ghetoul pocăiesc: Tonicentrismul și triburile pocăiești (1-5)

Lasă un comentariu